Sökmotoroptimering vid byte av publiceringsverktyg eller vid design av ny webbplats

De flesta företag som arbetar aktivt med sin webbplats gör då och då om designen på sin webbplats. När detta görs är det ganska stor risk att webbplatsens rankning hos sökmotorerna påverkas negativt vilket resulterar i mindre besökare från sökmotorerna. Skall man dessutom migrera webbplatsen till ett nytt publiceringsverktyg så kan det potentiellt sett bli ännu mer negativa effekter för era sökträffar hos sökmotorerna.

Vad är då problemet? Jo, saken är den att en webbplats oftast har en hel del indexerade sidor hos Google. Om man migrerar eller skapar en ny webbplats med ny struktur är det oftast så att sidornas url:er ändras. Följande problem uppstår:

  • Sökträffar som dyker upp hos Google kommer att gå fel efter lansering av den nya webbplatsen. 

  • När Google återkommer med sina spindlar till tidigare indexerade sidor kommer de att mötas av 404-fel. 

  • Google kommer även att hitta de nya sidorna under en period. Dessa har samma innehåll som de indexerade gamla sidorna vilket inte är optimalt då man tillfälligt påverkas negativt pga. duplicerat innehåll (duplicate content). 

Google är ganska smart och kommer inom 1-2 månaders tid att ha reindexerat den nya sidan och kommer så småningom även att släppa de gamla sidorna.Det som är viktigast att hantera är alla inlänkar till din webbplats som inte längre kommer att gå till rätt sida eller en 404-felsida. Detta är potentiellt sett riktigt dåligt för din sökmotorranking och kan visa sig ha ödesdigra konsekvenser på besöksstatistiken. Idag är inlänkar den viktigaste parametern för att hamna högt när man söker på ex. Google.Nu till lösningar…Följande punkter kommer att hjälpa upp avsevärt vid migrering till din nya plattform eller webbdesign:1. Ta fram listor på de sidor som har inlänkar. Från Google och Google Webmaster Tools kan du se en hel del. Man får en mer komplett lista när man från AltaVista söker med frasen ”linkdomain:www.dinadress.se”. Det finns även en del verktyg på internet som kan hjälpa dig att finna dina inlänkar.2. Vi behöver tala om för vårt system att de gamla adresserna har bytt namn och att de nu har en annan URL och sen se till att besökare och spindlar som går till de gamla adresserna vidarebefordras till de nya adresserna. 
 
Detta görs vanligtvis med en teknik som kallas för server side redirect. Det finns olika typer av redirects. Vi vill tala om att det är en permanent vidarebefordring så då skall vi använda är en sk. 301-redierct. När detta är gjort kommer alla länkar till er från sökmotorer eller andra webbplatser kommer att fungera fast de länkar till de gamla sidorna. Besökaren skickas enbart vidare till den nya sidan. Man kan tillgodose sig det värde som de gamla sidorna hade tack vare sina inlänkar.Dynamix-kunder brukar lägga upp ett ”301-redirectverktyg” för att underlätta hanteringen av 301-resirects. Till Dynamix CMS 5 kommer detta verktyg finns som standard. Det kommer då att enkelt och mindre riskfyllt att migrera från andra publiceringsverktyg till Dynamix CMS.

301-Redirectverktyg i Dynamix CMS 4

2009-09-25